21 листопада — церковне свято Собор Архістратига Михаїла та всіх Небесних Сил

21 листопада Церква святкує Собор Архістратига Божого Михаїла та інших небесних Сил Безплотних. Цей день також є православним Днем Києва, адже саме Архістратиг Михаїл є небесним покровителем нашої столиці.

Ангельський світ був першим творінням Божим, архангел Михаїл з іншими небесними силами здобув перемогу над відпалими від Бога духами. Ангели сповістили народження Спасителя. А головне, Друге пришестя Господа у всій славі будуть супроводжувати саме Небесні Сили безтілесні.

Говорячи про Сили Небесні, зауважимо, що, звичайно ж, багато в чому наше знання і уявлення про них є умовними, оскільки у своїй повноті ангельський світ від нас приховано. Ми багато чого про нього не знаємо, а чого не здатні зрозуміти чи можемо зрозуміти лише у вигляді символу та образу, але ніяк не буквально. Відкрито ж нам тільки те, що має безпосереднє значення для нашого спасіння.

Ще в Старому Завіті у народу Ізраїлю існувало особливе вчення — ангелология, наука про невидимих духів, служителів Божих. В першу чергу це вчення грунтувалося на текстах Старого Заповіту, зокрема, одкровення пророків. Після того як народжується християнська Церква, це вчення у своїх основних моментах включається і в її богословську систему. Цей процес відбувається поступово, а в багатьох аспектах вчення про ангельський світі християнської Церкви переосмислюється, доповнюється новою інформацією.

Одним з перших, хто говорив в Новому Завіті про ангельський світ, був святий апостол Павло. Саме він у своїх посланнях (до Колосян, Римлян, Ефесян) перераховує деякі ангельські чини. Однак найбільший вплив на вчення про ангельський світ чинили святі отці післяапостольского періоду — святі Діонісій Ареопагіт (I століття, «Про небесну ієрархію») і Іоанн Дамаскін (близько 675 — ок. 753, «Точний виклад православної віри»). Саме роботи цих богословів стали основою для формування православного вчення про ангелів.

В четвертому столітті на помісному Лаодикійському Соборі Церква встановила святкування Собору (зборів разом) архістратига Божого Михаїла та інших Небесних Сил безплотних. 35-м правилом Собору було відкинуто і оголошено єрессю поклоніння ангелам як творцям і управителям світу.

Святкування Собору — 21 листопада (8 листопада за старим стилем). Отже, у своїй роботі преподобний Іоанн Дамаскін дає наступне розгорнуте визначення природи ангелів: «Ангели є сутність, обдарована розумом, постійно рухається, вільна, бестелесная, що служить Богу, по благодаті отримала для свого єства безсмертя: один тільки Творець знає вид і визначення цієї сутності. Бестелесною ж і невещественною вона називається порівняно з нами. Бо всі в порівнянні з Богом, єдиним тільки незрівняним, виявляється і грубим, і матеріальним. тому що одне тільки Божество в строгому сенсі є нематеріальним і безтілесним».

Таким чином, під ангелом розуміється духовне, невидиме, безплотне по відношенню до людини (але в той же час володіє певною матеріальною оболонкою по відношенню до Бога) істота. Ангел, як і людина, є особистістю і творінням Божим. За своїми характеристиками ангел перевершує людини: здатність швидко переміщатися на великі відстані, сила розуму, невидимість і т. д. Якщо ж ангел бере який-небудь вид, то є тільки образом, формою, найбільш удобопонятной для людини.

Також Православна Церква вчить, що ангели Божі остаточно утвердилися в добро (а грішні — у злі) і тому не можуть зазнати змін — відпасти від Бога або, навпаки, повернутися до Нього. Важливим моментом у вченні про ангельських силах є їх призначення. Справа в тому, що з грецької мови слово «ангелос» перекладається як «вісник», «посланець» — саме це слово і відображає одну з основних ролей світу духовних сил. У відносинах між людиною і Богом ангели виконують саме службову роль — вони сповіщають людям волю Божу. Ангел завжди був праведним людям з однією метою — передати конкретній людині певний повеління Боже. При цьому всі подібні випадки — рідкість. В будь-якій іншій ситуації Церква завжди застерігала людини від прийняття будь-яких явищ з боку світу духовного.Є ще поняття Ангела зберігача — це ангел, який незримо приставляється при хрещенні до конкретної людини з метою молитися за нього перед Богом і оберігати від зла.

Ангельські чини

Тепер подивимося, що говорить Церква про ангельських чинів. Відразу ж зауважимо, що найменування архістратиг не є ангельським чином, це військове звання, яким в стародавньому світі називали головних воєначальників в армії. Михайла іменують архистратигом, оскільки він провідник і начальник всіх ангельських сил.

Отже, за вченням Православної Церкви всі Небесні Сили діляться на три ліка. У свою чергу кожен лик поділяється ще на три групи. Такий поділ грунтується на двох принципах: ступінь наближеності до Бога і типу служіння.

Перший лик

Серафими (на івриті та грецькою — «полум’яніючі, вогненні, полум’яніючі») — шестикрылые ангели, найбільш наближені до Бога. Свою назву отримали від тієї полум’яної любові, яку мають до Свого Творця — Господа Бога.

Херувими (на івриті «керубим» — розум, розповсюджувачі пізнання і мудрості) — четырехкрылые і чотирьохликі ангели. Їх головне служіння — просвітництво.

Престоли («богоносные») — у богословів є кілька думок про те, служіння, яке вони несуть. По одному з них це найбільш наближений до Бога ангельський чин, як би навколишній Господа. За іншою, престоли будуть безпосередньо брати участь в останньому Суді Божому.

Другий лик

Панування - є незримими наставниками поставлених від Бога земних влади, правителів. Також допомагають людині приборкувати пристрасті і похоті.

Сили — наділені особливою владою робити чудеса, ниспосылают цю благодать праведникам і угодникам Божим.

Влада — мають владу приборкувати силу занепалих ангелів, а також панують над стихіями.

Третій лик

Начальства (Початку) — наділені правом веліти законами всесвіту, природи, а також оберігають народи і країни.

Архангели — начальники ангелів. Вчителі і провісники волі Божої для людини, передають одкровення. Власне, саме до цього чину відносяться найбільш відомі в Православній Церкві ангели — Михаїл і Гавриїл.

Ангели - найбільш близькі до людини, є провідниками волі Божої, а також оберегами, захисниками. Зауважимо, що в цьому випадку словом «ангел» позначається саме чин Небесних Сил. У більш широкому сенсі цим словом називається представник будь-якого чину взагалі, без конкретизації.

Православіє в Україні
Свято рівняни Михаїл
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі