Архітектор Дмитро Котляров розкрив ідею дискваліфікованого пам'ятника Бандері у Рівному

Архітектор Дмитро Котляров розкрив ідею дискваліфікованого пам'ятника Бандері у Рівному, Степан Молчан
Архітектор Дмитро Котляров оприлюднив головну ідею знятого з конкурсу проекта пам'ятника лідеру ОУН Степану Бандері у Рівному.
"Оскільки наш проект дискваліфікували з конкурсу, вважаю можливим розкрити головну ідею цього проекту.
За основу концепції пам’ятника було взято ідею дуалізму історичної постаті Степана Бандери та багатогранність його образу в масовій свідомості. З одного боку - це трагедія особистості, що в силу непереборних обставин не змогла перемогти в боротьбі за незалежність своєї Батьківщини, при цьому його рідні та близькі через цю боротьбу постраждали. Але ця людина не здалася і була до кінця вірна ідеалам у які вірила та за які боролася, навіть у моменти, коли мрії про перемогу виглядали безглуздими.
Та з іншого боку - це образ непереможного борця, героя, що став прапором, символом боротьби за незалежність як для українців так і для наших ворогів. Багато фактів з життя Бандери були спотворені, або просто невідомі широкому колу громадськості.
У цьому краса і глибина Степана Бандери. Людина, що ніколи не воювала у військах - але звучить для всіх як воїн. Людина, що майже все життя прожила за кордоном у еміграції - найбільший патріот, патріот держави, якої не було, держави, яка була в мріях та сподіваннях… але за яку вбивали реальних рідних та калічили долі близьких...
Часте використання образу Бандери у пропаганді та контрпропаганді спотворило його справжність: десь героїзувало, а десь демонізувало. Наша ідея пам’ятника полягає саме у неспотвореному образі - образі людини, який переданий через його цитати та факти з життя, щоб кожен зміг побачити і сформувати власну думку про цю непересічну особистість.
Ми принципово вирішили не встановлювати скульптуру, адже вона буде нарочито пафосною, гіперболізованою і через це штучною, що буде показувати тільки один бік особистості Бандери. Роль пам’ятника в контексті міста набагато ширша ніж відображення рис обличчя конкретної людини, або її візуального образу. Сучасний пам’ятник повинен створювати навколо себе певну атмосферу, яка змушує людей задумуватись над ідеями, що у ньому закладені, а не “тупо” зображати фігуру людини.
Композиція пам’ятника була продиктована параметрами місця його розташування. Адже в основі будь-якої композиції громадської зони повинна лежати утилітарність та зручність. Транзитний рух людей від перехрестя до парку став основною віссю. Вздовж неї було розташовано лаконічну композицію з вертикальних менгірів.
На кожному менгірі вибито цитату, або факт з життя Бандери. Менгіри формують ніби колонаду-коридор. Обрамлюють простір, роблять його частково камерним, але не розривають зв’язок з навколишнім середовищем.
Для людей, що йдуть вздовж вулиці Чорновола композиційно задано два ритмічних рухи габаритів менгірів назустріч один одному. Це зроблено для того, щоб під час руху по вулиці композиція виглядала динамічно ніби рухомий об’єкт (ефект перекривання). Цей рух назустріч символізує життя двох образів Бандери: один як герой іде вверх, а інший - як людина, що зазнає важких втрат на цьому шляху.
Площа, що розділена основним транзитним потоком була опрацьована як дві напівплощі. Одна з них, що виходить на вулицю Чорновола - як парадна площа з стилобатом-сценою та флагштоками призначена для офіційних відзначень (заходів). Інша, що виходить на парк - як камерна, затишне місце для роздумів та відпочинку. Вона відділена від навколишнього середовища парком та, власне, монументом.

Самі менгіри розташовані на плесі невеликого басейну, щоб утворити ефект мосту при проході по основній транзитній осі. Також вода створює ефект віддзеркалення-подвоєння пам’ятника, що теж символічно, зважаючи на дуальність образу Бандери.

Матеріали пам’ятника вибрано прості та довговічні: камінь, бетон, метал. Це покликано спрямувати думки людей у глибину. У вечірній час памятник допрацьований лаконічною підсвіткою, що підкреслює його композицію.
Підсумовуючи багато тексту. Образ Степана Бандери в нашому проекті пам’ятника переданий через:
  • відсутність “статуї”, як елементу непотрібного пафосу та патетичної героїки;
  • Бандера “розкривається” у свої цитатах та діях, що несе освітню функцію та дозволяє кожному побачити багатогранність його особистості;
  • весь пам’ятник у подвоєннях: два ряди менгірів, два композиційних рухи назустріч один одному, дві площі (парадна та камерна), утворення подвійного пам’ятника через віддзеркалення у басейні. Максимальне налаштування глядача на “задуматись” та не мислити про Бандеру однозначно, не вішати на нього “ярлики”. Побачити героя у живій людині і зрозуміти його жертву, зрозуміти, що ця людина віддала за боротьбу…
Нагадую, що виставка конкурсних проектів буде точно діяти до 16 листопада. Запрошую всіх її відвідати в виставковій залі Рівненської обласної організації Спілки Художників (вул. 16 липня, 2а)".
Рівне Бандера пам'ятник Котляров
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Оцініть першим
(0 оцінок)
Поки ще ніхто не оцінював
Ніхто ще не рекомендував
Авторизуйтесь ,
щоб оцінити і порекомендувати

Коментарі