21:00, 2 лютого 2016 р.
Результати дослідження статистики поширеності куріння
1-го лютого відбулася прес-конференція, де народні депутати та експерти з громадського здоров’я презентували результати загальнонаціонального опитування (омнібус) щодо тютюнокуріння в Україні, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології. Учасники представили останні дані й тенденції щодо рівня поширеності куріння в Україні за 2015 р. Також експерти розповіли, як тютюнові компанії маніпулюють маркуванням пачок сигарет та графічними попередженнями, та з якими викликами доведеться стикнутися у наступні роки.
Дослідження1, яке проходило у всіх областях України, окрім Автономної Республіки Крим, показало, що поширеність щоденного куріння серед жителів України старших за 18 років становить 24%, зокрема, серед жінок - 9,0% та серед чоловіків 42,4%, що майже не відрізняється від показників 2014 р.
«Вперше за останні роки в Україні не зменшилася поширеність куріння та не зменшилося споживання сигарет навіть на фоні гіперінфляції, економічної кризи та зниження рівня доходів громадян. Це пояснюється перш за все тим, що у 2015 році влада не реалізувала жодного ефективного заходу, який би посилив контроль над тютюном. Окрім того, тютюнові компанії грали у цінові війни, занижуючи вартість тютюнових виробів, що зробило сигарети ще більш доступними», - пояснив Андрій Скіпальський, керівник Українського центру контролю над тютюном, ГО «Життя».
Опитування також торкнулось ще одного важливого аспекту: респондентів, котрі курять, просили показати пачку сигарет для того, щоб зафіксувати, яке саме графічне попередження про шкоду куріння зображене на ній. В результаті дослідження було виявлено, щодесять графічних попереджень про шкоду куріння для здоров’я, зображених на пачках, були представлені нерівномірно. Ця нерівномірність відтворювалася в опитуваннях усіх трьох останніх років. Найчастіше зустрічалися медичні попередження, пов'язані з раком легень (33% від усіх діючих в Україні попереджень); із ранньою смертю курців (19%). Всі інші попередження спостерігалися лише на 4-8% сигаретних пачок (замість 10% на кожне з десяти попереджень). Найрідше зустрічалися попередження, спрямовані на жінок, а саме пов'язані зі старінням шкіри (4%) та зі шкодою, яку завдає куріння під час вагітності (4%).
«Тютюнові корпорації маніпулюють, друкуючи одне графічне попередження про шкоду куріння набагато частіше, ніж інші. Оскільки у такому випадку курці звикають до одного малюнка і згодом не звертають особливої уваги на нього, тим самим нехтуючи відповідним попередженням про жахливі наслідки куріння для здоров'я людини. Це означає, що графічні попередження про хвороби, до яких призводить куріння, є дійсно ефективним механізмом антиреклами тютюну, який робить куріння менш привабливим. Те, що попередження на пачках працюють, відомо не лише з закордонних досліджень. Навіть застосування лише текстових попереджень, які використовували в Україні раніше, здатне вплинути на поінформованість курців та мотивувати їх до припинення куріння. Саме тому виробники тютюну всілякими методами намагаються зменшити дію цих попереджень. Очевидно, що вони обирають для друку ті попередження, які менше впливають на поведінку людей, а більш ефективні намагаються друкувати якомога рідше. Потрібно найближчим часом закрити дірки в українському законодавстві і запровадити вимоги до рівномірного застосування всіх ефективних попереджень», - зауважила Тетяна Андрєєва, кандидат медичних наук, експерт з охорони громадського здоров’я та головний редактор журналу «Tobacco Control and Public Health in Eastern Europe».
До того ж нерівномірне розміщення поереджень зачіпає ще й гендерний аспект. Те, що попередження, на яких йдеться про старіння шкіри та небезпеку куріння під час вагітності зустрічаються найрідше - не є випадковістю. Рівень поширеності куріння в Україні серед жінок є нижчим, ніж у країнах ЄС. Тому тютюнові компанії активно вдаються до маркетингових стратегій, спрямованих на залучення представниць жіночої статі до куріння в Україні. На додачу до уникання попереджень, котрі прямо стосуються жінок, тютюнові корпорації використовують привабливе та яскраве брендування пачок, а український ринок заполонило різноманіття ароматизованих та «тонких» сигарет. Все це застосовується для створення «гламурного» образу куріння та залучення жінок.
Для зменшення рівня споживання сигарет потрібно посилювати законодавство з контролю над тютюном та, як мінімум, робити сигарети менш привабливими. Ще у травні 2015 р. в Україні був зареєстрований законопроект №2820, який повністю відповідає Директиві 2014/40/ЄС та Рамковій конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Зокрема передбачається зміна маркування упаковок тютюнових виробів: площа графічних попереджень про шкоду куріння збільшиться з 50% до 65%, вони будуть розміщуватися з обох боків пачки у верхній її частині. Також законопроект забороняє ароматизовані сигарети (ментолові, ванільні тощо) і будь-які оманливі надписи на упаковках, які створюють хибне враження, що тютюновий виріб має користь для здоров'я або знижує ризики для здоров'я.
«Держава повинна нести відповідальність за збереження здоров’я громадян. Прийняття законопроекту №2820 має стати важливим питанням у порядку денному Верховної Ради на 2016 р. Оскільки головна мета цього законопроекту – зростання тривалості та якості життя українців шляхом зменшення поширеності куріння як ризику виникнення захворювань. Ця законодавча ініціатива повністю відповідає державним інтересам та міжнародним зобов’язанням відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Автори законопроекту пропонують заборонити ароматизовані сигарети та привести маркування пачок сигарет до мінімальних вимог ЄС. На жаль, частина депутатів чинить значний супротив таким життєво важливим заходам з охорони здоров’я», - наголосилаОльга Богомолець, народний депутат, голова Комітету ВРУ з питань охорони здоров’я.
«Міністерство охорони здоров’я підтримує законопроект №2820, який є досить потужним законодавчим продуктом. І ми сподіваємось, що коли законопроект набуде чинності, то він зможе зменшити привабливість сигарет для молоді. Ми підтримуємо такі ініціативи і запрошуємо громадськість до співпраці, оскільки саме контроль над тютюном, контроль над дотриманням антитютюнового законодавства сприятиме профілактиці виникнення захворювань, спричинених курінням», - додала Наталія Півень,начальник відділу законодавчих ініціатив Департаменту громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України.
Український Центр контролю над тютюном: аналітичний та адвокаційний центр, діяльність якого направлена на моніторинг, експертизу та аналіз визначених сфер контролю над тютюном, а також на вироблення експертних пропозицій для посилення та виконання антитютюнового законодавства України задля скорочення споживання тютюнових виробів та скорочення поширеності куріння. Діяльність Центру заснована на ключових стратегіях Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну. Проект www.tobaccocontrol.org.ua – реалізується ГО «Центр громадянського представництва «Життя», діяльність якого направлена на здійснення адвокації у сфері громадського здоров’я.
інфографіка омнібус
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
19:37
Вчора
Спецтема
Оголошення
13:23, 4 грудня
15:35, 4 грудня
10:50, 27 березня 2023 р.
112
live comments feed...