Переглядаючи інформацію в соціальних мережах і пресі, помітили, що збільшується кількість людей, що усвідомлює ненормальність такого явища. Звісно, для багатьох це просто привід проявити свою лицемірну стурбованість і позмагатися в пошуку «а хто ж винен?», а жалюгідні примітивні істоти ще й позловтішаються «так йому/їй/їм і треба, самі ж винні».
Чому у нас смертність на вулицях в декілька разів вища, ніж в цивілізованому світі? Чому вона постійно зростає?
Бо корупція? Можна відкупитися за вбивство чи каліцтво? Купити «права» не знаючи правил дорожнього руху?
Частково так, але це далеко не все. І як показує досвід цивілізованих країн та міст, при збільшенні кількості автомобілів у 2-3 рази, що відбудеться протягом наступних декількох років, зростання смертності буде відбуватися, навіть зменшивши корупцію, але звісно не так стрімко.
Чому ще?
Тому що це закономірність для існуючого формату вуличного простору і підходів до організації пересування. А формат простору і організації пересування є відображенням домінуючого постсовкового світогляду та способу життя.
Спробуємо пояснити різницю між тими підходами, що є у нас, і в містах, де смертність в рази нижча.
Існуючі підходи:
- нелогічні: засновані не на потребах людей і доконаних фактах особливості людської поведінки, а на 60-річних стереотипах які не працюють на практиці;
- неефективні: засновані на думці "хай там спочатку хтось помре";
- постсовкові: люди не усвідомлюються як соціальний капітал , це ж не земля, що можна за хабарі роздати пару десятків туди, пару сюди;
- відсталі: «це доля», «хто ж знав що так буде», «тре освятить»;
- безглузді: направлені на зменшення кількості ДТП, а не на зниження рівня смертності і важких наслідків;
- утопічні: в ПДР же написано, що люди мають бути ідеальні, для чого думати???
Відповідно отримуємо не зменшення кількості загиблих, а констатуємо факт порушення і караємо за це.
Тобто концептуальне бачення вулиць міста зараз таке ж, як 50 років тому, тільки додатково ще формується потребами ринків корупції і нерухомості.
Чи можливо це змінювати?
Так, у Львові, Франківську, інших містах вже є невеликі зміни.
У Рівному ж проблемою є неусвідомлення більшістю цієї та інших проблем міста. Тому доволі часто головною і єдиною метою ремонту вулиці у Рівному є зробити рівним, без ям асфальт. Коли іноземні фахівці (транспортні планувальники, урбаністи, містопланувальники, архітектори) приїздять до українських міст і бачучи це – дратуються і не розуміють, як така бідна країна може так неефективно витрачати величезні гроші? Це ж заходи, що формують простір на 10-20 років, чому не враховується потреба усіх учасників? Чому не усуваються очевидні проблеми та конфлікти? Чому не аналізується динаміка? Рівність дорожнього покриття у всьому світі є наслідком, а не самоціллю.
Перейдемо до візуальної частини.
Ми декілька років займаємося розробкою можливості реконструкцій вулиць Рівного (без комерційних інтересів) з можливістю інтеграції більш зручного та безпечного руху велосипедом, що є засобом зниження транспортних проблем і не тільки, тож маємо певні напрацювання, тому далі, для наочності, використаємо лише одну невелику трагічну ділянку з убивчим пішохідним переходом, щоб показати різницю між тим що є зараз нормою і тим, як має бути на нашу думку.
вул. Соборна (корпус №1 НУВГП)
Вулиця з значним пішохідним рухом, активним першим поверхом навколишньої забудови, виходом пішохідних шляхів (вихід з парку навпроти будівлі міськради), в результаті вулицю переходять не тільки по пішохідних переходах. Пішохід там не має пріоритету, але забезпечити найзручніші і безпечніші умови необхідно.
Ширина проїзної частини близько 9,1м. Існуючий переділ посередині є неефективним. Раціональним рішенням є виділення велосмуги для спуску. Спуски використовується для руху велосипедом і місто є природньо зацікавленим у тому, з точки зору ефективного використання просторових ресурсів, щоб жителі до центру їхали велосипедом, громадським транспортом, йшли пішки. Велосмуга необхідна для організаційної заборони паркування, та привернення уваги, що це зона руху велосипедом. Для підйому значно краще використовувати частину тротуару (швидкість велосипеда, що рухається вгору є низькою і не загрожує тим хто йде пішки).
На зеленій смузі присутнє паркування ялинкою, попри те що це становить значну небезпеку при здаванні назад, адже це спуск і швидкість руху транспорту є високою, тому вважаємо за необхідне реорганізувати паркування в поздовжнє до руху, що є значно безпечнішим для тих хто рухається.
Частина громадських закладів не потурбувалася про місце, де буде зупинятися автомобіль доставки. В результаті автомобілі доставки товару зупиняються на смузі руху і це особливо «зручно» коли їдеш велосипедом – постійно наражаєшся на небезпеку, оминаючи їх. Місце для розміщення поздовжнього паркування є, чому не використати, розмістивши поздовжнє паркування між велосмугою і рядом існуючих дерев? Важливо також виділити між велосмугою і місцем паркування зону відкривання дверей, так звану захисну смугу.